Nieuwsbericht

11 oktober 2017

Twee schepen

De Heemskerck en de Zeehaen

Tasman kreeg twee schepen mee. Het vlaggeschip was het jacht de Heemskerck (met 60 man aan boord) en het tweede was een fluitschip, de Zeehaen (bemanning 50 personen en veel laadruimte). Dit soort fluitschepen werden veel ingezet voor de intra-Aziatische handel.

Voor ontdekkingsreizen gaf de VOC zeker niet haar beste schepen mee. Tasman moest dan ook langer dan verwacht op Mauritius blijven (het ‘startpunt’ van de officiële expeditie) omdat er heel wat opgekalefaterd moest worden aan de schepen.

Schepen die waren bedoeld om ook weer met een lading naar Nederland terug te keren werden 'retourschepen' genoemd.  Het waren driemasters met een gemiddelde lengte van 40 meter. Het laadvermogen was gemiddeld achthonderd ton. De 'Batavia', de Oostindië vaarder die al bij haar eerste reis schipbreuk leed op de westkust van Australië (in 1629), was zo'n retourschip. Bij Batavialand in Lelystad is de replica van de Batavia te bewonderen.

<p>Het Spiegelretourschip &quot;Batavia&quot;, gebouwd door Willem Vos op de <a href="http://bataviawerf.nl" target="_blank">Bataviawerf</a> in Lelystad.</p>

Het Spiegelretourschip "Batavia", gebouwd door Willem Vos op de Bataviawerf in Lelystad.